«Αναμνήσεις Μιας Γκέϊσας »

 

Την Παρασκευή,  25 Μαϊου και ώρα 20.45, στην αίθουσα εκδηλώσεων του πολ. συλλόγου «Κ. Κανάρης» (απέναντι από την εκκλησία της Παναγίας Παραβουνιώτισσας)  η Κινηματογραφική Λέσχη Ερέτριας  θα προβάλει την   πολυβραβευμένηταινία του 2005 του αμερικανού  σκηνοθέτη Ρομπ Μάρσαλ (Rob Marshall).

 

 

«Αναμνήσεις Μιας Γκέϊσας »

(«Memoirs Of A Geisha»)

Η είσοδος είναι ελεύθερη!                                        

 

 

Η ταινια- όπως και το ομώνυμο μπεστ σέλερ του Arthur Golden οπου βασισθηκε- μας γνωριζει με ένα ιερό κομμάτι της γιαπωνέζικης κουλτούρας: τις  γκέισες. Ο Rob Marshall ανέλαβε την κινηματογραφική απόδοση του βιβλίου με τη βοήθεια του Steven Spielberg στην παραγωγή, και δημιουργησε ένα καθηλωτικό εικαστικό υπερθέαμα, που σημείωσε τεράστια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία και απέσπασε τρία Βραβεία Όσκαρ:

  • Oscar καλλιτεχνικής διεύθυνσης – John Myhre, Gretchen Rau (2006)video
  • Oscar φωτογραφίας – Dion Beebe (2006), εκπληκτική χρήση της υποβλητικότητας των ιαπωνικών τοπίων από τον διευθυντή φωτογραφίας Dion Beebevideo,
  • Oscar κοστουμιών – Colleen Atwood (2006)video,
    καθώς επίσης και τρεις υποψηφιότητες Όσκαρ αυτές των Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής, Καλύτερης μίξης ήχου και Καλύτερου μοντάζ ήχου.
  • Ο βετεράνοςσυνθέτηςJohn Williams κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης μουσικής επένδυσης, καθώς επίσης η ταινία έλαβε τρία Βραβεία BAFTA:
    • Καλύτερου Α’ γυναικείου ρόλου – Ziyi Zhang (2006),
    • Καλύτερης ενδυματολογίας – Colleen Atwood (2006),
    • Καλύτερης διεύθυνσης φωτογραφίας – Dion Beebe (2006).
    Επιπλέον, οι «Αναμνήσεις μιας Γκέισας» κέρδισαν πολλά ακόμη βραβεία όπως:
    • Βραβείο Critics’ Choice Καλύτερου συνθέτη – John Williams (2006),
    • Βραβείο Satellite Καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου – Robin Swicord (2005),
    • Βραβείο της Αμερικανικής Ένωσης Κινηματογραφιστών Καλύτερης διεύθυνσης φωτογραφίας σε κινηματογραφική ταινία – Dion Beebe (2006),
    • Διεθνές Βραβείο AFI Αριστείας στη σκηνοθεσία – Dion Beebe (2006),
    • Βραβείο της Ένωσης Ενδυματολόγων Καλύτερης ενδυματολογίας σε ταινία εποχής – Colleen Atwood (2006),
    • Βραβείο της Ένωσης Καλλιτεχνικών Διευθυντών Καλύτερης σκηνογραφίας σε ταινία εποχής ή φαντασίας – (2006).

ΥΠΟΘΕΣΗ

Στην Ιαπωνία του 1929, μία φτωχή οικογένεια αποφασίζει να πουλήσει την εννιάχρονη κόρη τους Chiyo (Suzuka Ohgo), για να δουλέψει ως υπηρέτρια σε ένα σπίτι όπου διαμένουν γκέισες στο Κιότο, μια πρακτική ιδιαίτερα συνηθισμένη για την εποχή εκείνη. Στην Ιαπωνία, η γκέισα ήταν καλλιτέχνιδα που κέρδιζε τα προς το ζην «ψυχαγωγώντας» τον ανδρικό πληθυσμό της μεγαλοαστικής τάξης. Εκεί, η μικρή Chiyo δεν θα αργήσει να γευτεί τη σκληρότητα των γύρω της, εξαιτίας της απαράμιλλης ομορφιάς, ευστροφίας και ευγένειά της, προκαλώντας τη ζήλια της Hatsumomo (Gong Li), που δεν χάνει ευκαιρία να της συμπεριφέρεται με σκληρότητα και να την ταπεινώνει συνεχώς. Ευτυχώς, για την Chiyo, όταν μία άλλη γκέισα, η Mameha (Michelle Yeoh), βρεθεί στο δρόμο της και αναγνωρίσει τα προσόντα της, την «αγοράζει» και τη μεταφέρει στο δικό της σπίτι. Εκεί, υπό την καθοδήγηση της Mameha, η Chiyo θα μεταμορφωθεί στην θρυλική γκέισα Sayuri (Ziyi Zhang) και θα εκπαιδευτεί σε όλα όσα οφείλει να γνωρίζει μία γκέισα για να μπορέσει να επιβιώσει και να διακριθεί. Όμορφη και ικανή, η φήμη της μεγαλώνει και έτσι της δίνεται η δυνατότητα να εισχωρήσει στην καλή κοινωνία και να γνωρίσει τον πλούτο, αλλά και τους σημαντικούς ανθρώπους της εποχής της. Ξαφνικά όμως, η δίνη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου παρασέρνει τα πάντα στην Ιαπωνία, αλλάζοντας ολοκληρωτικά και τη ζωή της Sayuri. Όμως, ακόμα και όταν όλα γύρω της γκρεμίζονται, ο έρωτάς της για έναν άντρα θα είναι για πάντα το σταθερό σημείο αναφοράς της. 

 

ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ

  • Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο που έγραψε το 1997 ο συγγραφέας Arthur Golden.Το συναρπαστικό μυθιστόρημα παρέμεινε για δύο χρόνια στη λίστα με τα best-seller των Times της Νέας Υόρκης, πούλησε πάνω από τέσσερα εκατομμύρια αντίτυπα στα Αγγλικά, και μεταφράστηκε σε 32 γλώσσες.
  • Ο Rob Marshallμαζί με τους συντελεστές της ταινίας επισκέφτηκαν τοΚέντρο Εκπαίδευσης Γκέισας, στο Λος Άντζελες, έξι εβδομάδες πριν το γύρισμα, για μια εντατική περίοδο μαθημάτων, με μια ομάδα ειδικών, που καθοδήγησαν τις ηθοποιούς μέσα στον κόσμο μιας αληθινής γκέισας.
  • Οιπεριοχές με τις γκέισες ήhanamachi στην Ιαπωνία, είχαν αλλάξει πάρα πολύ από την εποχή κατά την οποία εκτυλίσσεται η ταινία. «Ακόμη και στις πανέμορφες παλιές πόλεις, δεν μπορούσαμε να βρούμε μία περιοχή για γύρισμα που να μην έχουν προστεθεί μοντέρνα στοιχεία», είπε ο Marshall. Όμως, όλη η ομάδα γύρισε στην πατρίδα, εμπνεόμενη από τις κοινές εμπειρίες και τις συλλογικές αναφορές, στις οποίες θα προσέτρεχαν συχνά τους επόμενους μήνες και αποφάσισαν να χτίσουν τη δική τους γειτονιά. Η hanamachi χτίστηκε μέσα σε 14 εβδομάδες στις φάρμες Βεντούρα, μία τεράστια έκταση εκτροφής αλόγων, περίπου μία ώρα έξω από το Λος Άντζελες.
  • Η ομάδα των 10, επισκέφτηκε μουσεία και τόπους λατρείας, έκανε μία ξενάγηση σ’ ένα εργοστάσιο που κατασκευάζει κιμονό, είδε έναν αγώνα σούμο, έκανε βόλτες με δίτροχα αμαξάκια, ανίχνευσε τη θαλάσσια περιοχή της Ιαπωνίας, παρακολούθησε ανοιξιάτικα φεστιβάλ παραδοσιακού χορού και παρακολούθησε μία μαθητευόμενη γκέισα (maiko) να απλώνει το μακιγιάζ στο πρόσωπό της και να φοράει το κιμονό. Ο Marshall και ο John DeLuca, συμπαραγωγός και χορογράφος της ταινίας, έγιναν δεκτοί στα παρασκήνια του θεάτρου για να δουν το θρυλικό ηθοποιό και χορευτή Tamasaburo Bando να ετοιμάζεται για μία παράσταση τουθεάτρου Kabuki. Οι Γιαπωνέζοι οικοδεσπότες κανόνισαν επίσης ώστε οι Αμερικανοί επισκέπτες να διασκεδάσουν μία βραδιά με παρέα γκεϊσών, στηνκλειστή λέσχη του τεϊοποτείου Ιτσιρικί.
  • Η βραβευμένη με Όσκαρ ενδυματολόγος Colleen Atwood και οι 30 βοηθοί της κατασκεύασαν περισσότερα από250 φτιαγμένα στο χέρι κοστούμιαγια να ντύσουν με τα ρούχα της εποχής τους ηθοποιούς της ταινίας. Κιμονό φτιάχτηκαν για ήρωες κάθε κοινωνικοοικονομικής τάξης, και για κάθε εποχή του χρόνου. Το γυναικείο τμήμα του εργαστηρίου έφτιαξε ακόμη και εσώρουχα για γκέισες και τις λευκές βαμβακερές κάλτσες τους (tabi), οι οποίες κουμπώνουν στη μία πλευρά τους και έχουν χωριστή θέση για το μεγάλο δάχτυλο.
  • Ηλευκή βάση του μακιγιάζ, την οποία φορά μόνον η επαγγελματίας γκέισα και μόνο στις επίσημες περιστάσεις, απλώνεται στο πρόσωπο, το λαιμό, τον αυχένα και τα χέρια. Το πίσω μέρος του λαιμού τονίζεται αφήνοντας άβαφα δύο μικρά τρίγωνα (σανμπόν-ασί), σε σχήμα V, ή τρία, σε πολύ ξεχωριστές περιστάσεις.
  • ΟJohn Williamsεπέλεξε να μη συνθέσει μουσική για τον τέταρτο «Harry Potter», για χάρη αυτής της ταινίας. Στις συνθέσεις του χρησιμοποίησε τόσο τον ανατολικό όσο και το δυτικό τρόπος ενορχήστρωσης, ενώ ειδικοί του samisen, του koto, του shakuhachi, του τυμπάνου taiko και άλλων παραδοσιακών γιαπωνέζικων οργάνων ήταν ανάμεσα στους μουσικούς του στην ηχογράφηση της μουσικής του «Αναμνήσεις Μιας Γκέισας»

 

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

Οι τρεις ασιάτισσες star αντιμετώπισαν πολλές αρνητικές κριτικές πριν καλά-καλά αρχίσουν τα γυρίσματα. Οι μεν γιαπωνέζοι δυσανασχέτησαν επειδή τους ρόλους συμπατριωτών τους θα αναλάμβαναν «αντίπαλοι» κινέζοι ηθοποιοί, οι δε κινέζοι γιατί οι εθνικές τους σταρ δέχθηκαν να υποδυθούν τους εχθρούς γιαπωνέζους.

Η τεχνική  σύμβουλος Lisa Dalbyη οποία υπήρξε και σύμβουλος του Arthur Golden για το μυθιστόρημά του, μύησε τις ηθοποιούς στις πιο λεπτές αποχρώσεις της συμπεριφοράς μιας γκέισας. Συγγραφέας και ανθρωπολόγοςη Dalby είναι η μόνη γυναίκα από τη Δύση, η οποία έζησε  και εργάστηκε ως γκέισα στην Ιαπωνία«Κάποια πράγματα που ήταν πολύ δύσκολα τότε για μένα να τα μάθω,  όπως το να περπατώ φορώντας κιμονό, είναι πράγματα που μπορούσα άνετα πια να τα εξηγήσω αναλυτικά στις ηθοποιούς», λέει η ίδια. Επίσης τις καθοδήγησε για να παίζουν με αληθοφάνεια  το σαμισέν«Εντυπωσιάστηκα από την ικανότητά τους να δείχνουν ότι παίζουν αληθινά το τρίχορδο όργανο», είπε η Lisa Dalby, που η ίδια είναι μία  έμπειρη παίκτρια. «Η Michelle Yeoh έμαθε να παίζει πραγματικά –έχει καταπληκτικό  μουσικό αυτί». Η Michelle Yeoh είχε ως κίνητρο τη δασκάλα της και είπε: «Από τη στιγμή που η Mameha είναι το πρότυπο της γκέισας ήξερα ότι θα  πρέπει να είμαι πειστική στην οθόνη. Έτσι πέρασα πολλές  ώρες παρακολουθώντας τη Lisa, η οποία παραμένει ακόμη και σήμερα μία αληθινή γκέισα».

Το να ντυθεί μία γκέισα σωστά με το επίσημο κιμονό, είναι μέρος της  επιτυχίας της δουλειάς της. Ο ηθοποιός Thomas Ikeda, ο οποίος παίζει τον αμπιγιέρ κύριο Bekku, συνεργάστηκε με τη σύμβουλο για κιμονό, Yuko Tokunaga, και ένα μοντέλο για να μάθει να απλώνει, να διπλώνει, να σταυρώνει, να κουμπώνει καθώς και άλλα τεχνικά σημεία του τελετουργικού. Ο Marshall ήθελε ο Ikeda να γίνει ειδήμονας σε κάθε βήμα του τελετουργικού, έστω κι αν επρόκειτο να γυριστούν μόνο ορισμένα σημεία του ντυσίματος. 
«Ο Rob μού είπε ότι ο χαρακτήρας  που έπαιζα ήταν πιθανόν ο γιος μιας γκέισας», εκμυστηρεύτηκε ο Ikeda

 

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

Σενάριο:  Robin Swicord, Arthur Golden (βιβλίο

Μουσική:   John Williams

ΓλώσσαΑγγλικά, Ιαπωνικά

Διάρκεια:145′.

Έγχρωμη ταινία

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*
*