Απάντηση Κομισιόν σε Ν.Χουντή για τα προγράμματα της UNICEF για τα ασυνόδευτα παιδιά

  • Τα ερωτήματα παραμένουν για το πρόγραμμα της UNICEF για τα ασυνόδευτα παιδιά
  • Απάντηση Κομισιόν σε Νίκο Χουντή

Ενώ εγείρονται τεράστια ερωτηματικά για την ορθή διαχείριση των κονδυλίων της Ε.Ε, που αφορούν μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα, ενώ μόλις πρόσφατα ανακοινώθηκαν στοιχεία από το ΕΚΚΑ (Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης), ότι χιλιάδες ασυνόδευτα παιδιά βρίσκονται σε ακατάλληλες δομές, ότι 430 είναι στο δρόμο και 280 αγνοούνται, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «νίπτει τας χείρας της» για το πρόγραμμα βοήθειας ασυνόδευτων ανηλίκων σε ασφαλείς ζώνες, το οποίο χρηματοδοτεί και εκτελεί η UNICEF στην Ελλάδα.

Αυτό προκύπτει από απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ), Νίκου Χουντή, ο οποίος στην ερώτησή του σημείωνε ότι μετά δημοσιοποίηση διαχειριστικού ελέγχου στην Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNICEF αποκαλύφθηκε η σκανδαλώδης διαχείριση των κονδυλίων, γεγονός που προκάλεσε την παύση της UNICEF Hellas, μέχρι το ξεκαθάρισμα της υπόθεσης και ταυτόχρονα την παραπομπή της υπόθεσης στην Ελληνική δικαιοσύνη.

Ο Έλληνας Ευρωβουλευτής ζητούσε πληροφορίες για την ορθή διαχείριση του εν λόγω προγράμματος στην Ελλάδα, το οποίο ανέρχεται στο ποσό των 22,8 εκ. ευρώ.

Στην απάντησή του, ο Επίτροπος Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων κ. Στυλιανίδης αποφεύγει να σχολιάσει την σκανδαλώδη διαχείριση κονδυλίων από την UNICEF Hellas και να δώσει συγκεκριμένα στοιχεία για την πορεία του προγράμματος Ασυνόδευτών ανηλίκων που χρηματοδοτεί η Ε.Ε μέσω της UNICEF στην Ελλάδα, επικαλούμενος το γεγονός ότι η σύμβαση του προγράμματος βοήθειας ασυνόδευτων παιδιών υπογράφθηκε με τη UNICEF και όχι με τη UNICEF HELLAS.

Μεταξύ άλλων, ο Ευρωπαίος Επίτροπος αναφέρει,

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει καμία άμεση νομική συμβατική σχέση με την ελληνική εθνική επιτροπή της UNICEF και η εν λόγω επιτροπή δεν έχει διαδραματίσει κάποιο ρόλο στην εκτέλεση έργων της UNICEF στην Ελλάδα με χρηματοδότηση από την Επιτροπή. Μέχρι στιγμής, η ανθρωπιστική βοήθεια της ΕΕ που καταβλήθηκε μέσω του μέσου στήριξης έκτακτης ανάγκης στην UNICEF για έργα στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22,8 εκατ. EUR. Το πρόγραμμα αυτό βοηθά τους ασυνόδευτους ανηλίκους σε ασφαλείς ζώνες, παρέχει προστασία των παιδιών και στηρίζει δραστηριότητες τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, χορηγήθηκε πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. EUR στην UNICEF για την παροχή βοήθειας σε ένα έργο με τίτλο «Promoting Inspirational Children and Youth» στην Ελλάδα μέσω του ανθρωπιστικού εκτελεστικού σχεδίου ευαισθητοποίησης του κοινού, ενημέρωσης και επικοινωνίας (HIP)».

Και καταλήγει, 

« Το μέσο στήριξης έκτακτης ανάγκης ενεργοποιείται επί τρία έτη μέχρι τον Μάρτιο του 2019. Τα τρέχοντα προγράμματα που υλοποιούνται από την UNICEF εντός αυτού του πλαισίου θα συνεχιστούν μέχρι τότε».

Ακολουθεί η απάντηση του κ. Στυλιανίδη:

(12.9.2018)

1. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να χρηματοδοτεί δράσεις ανθρωπιστικής βοήθειας για άτομα που έχουν ανάγκη εντός του εδάφους της ΕΕ στο πλαίσιο του μέσου στήριξης έκτακτης ανάγκης. Το μέσο αυτό ενεργοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2016. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει καμία άμεση νομική συμβατική σχέση με την ελληνική εθνική επιτροπή της UNICEF και η εν λόγω επιτροπή δεν έχει διαδραματίσει κάποιο ρόλο στην εκτέλεση έργων της UNICEF στην Ελλάδα με χρηματοδότηση από την Επιτροπή. Μέχρι στιγμής, η ανθρωπιστική βοήθεια της ΕΕ που καταβλήθηκε μέσω του μέσου στήριξης έκτακτης ανάγκης στην UNICEF για έργα στην Ελλάδα ανέρχεται σε 22,8 εκατ. EUR. Το πρόγραμμα αυτό βοηθά τους ασυνόδευτους ανηλίκους σε ασφαλείς ζώνες, παρέχει προστασία των παιδιών και στηρίζει δραστηριότητες τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Επιπλέον, χορηγήθηκε πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. EUR στην UNICEF για την παροχή βοήθειας σε ένα έργο με τίτλο «Promoting Inspirational Children and Youth» στην Ελλάδα μέσω του ανθρωπιστικού εκτελεστικού σχεδίου ευαισθητοποίησης του κοινού, ενημέρωσης και επικοινωνίας (HIP). 

2. Το μέσο στήριξης έκτακτης ανάγκης ενεργοποιείται επί τρία έτη μέχρι τον Μάρτιο του 2019. Τα τρέχοντα προγράμματα που υλοποιούνται από την UNICEF εντός αυτού του πλαισίου θα συνεχιστούν μέχρι τότε. 

3. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν διαθέτει καμία πληροφορία σχετικά με το ποσό της χρηματοδότησης που έλαβε η UNICEF από την Ελλάδα την τελευταία δεκαπενταετία. 

 

Απάντηση για τη Μεγαλόπολη

 

  • Οι κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ, υπερισχύουν της προστασίας του περιβάλλοντος και των καταναλωτών
  • Απάντηση Κομισιόν σε Ν. Χουντή (ΛΑΕ), για τον περιορισμό ισχύος της μονάδας της ΔΕΗ «Μεγαλόπολη 5», που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, υπέρ των ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν λιγνίτη

 

-Γιατί η Κομισιόν ανέχεται τη δυσμενή μεταχείριση της ΔΕΗ, υπέρ των ιδιωτών παραγωγών ενέργειας;

-Γιατί προωθεί την παραγωγή από τις λιγνιτικές μονάδες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, περιορίζοντας τη μονάδα της ΔΕΗ «Μεγαλόπολη 5», που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο;

-Γιατί ο περιορισμός ισχύος των παραγωγικών μονάδων στην Πελοπόννησο, επιβάλλεται μονομερώς για τη ΔΕΗ και όχι για τους υπόλοιπους παραγωγούς της Πελοποννήσου;

Στα ερωτήματα αυτά κλήθηκε να απαντήσει ο Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, Αρίας Κανιέτε, μετά από ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν ο ευρωβουλευτής της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ), Νίκος Χουντής.

Η απάντηση του κ. Κανιέτε, αποκαλύπτει ξεκάθαρα ότι, η Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Πολιτική καθορίζεται με βάση τα συμφέροντα των επιχειρήσεων και όχι με βάση τα συμφέροντα των καταναλωτών και την προστασία του περιβάλλοντος.

Πιο συγκεκριμένα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος, στο ερώτημα του Νίκου Χουντή, γιατί μειώνεται η παραγωγική ικανότητα της Μονάδας 5 της Μεγαλόπολης που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το φιλικότερο προς το περιβάλλον, φυσικό αέριο, και δεν επιβάλλεται ο ίδιος περιορισμός και στους υπόλοιπους παραγωγούς της Πελοποννήσου που χρησιμοποιούν λιγνίτη (πρακτική που αποθαρρύνεται σε ολόκληρη την Ευρώπη), απάντησε με κυνισμό ότι: «Οι στόχοι της ΕΕ για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές επιδιώκονται με διάφορα μέσα, ενώ στόχος των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ είναι η επίτευξη ανταγωνιστικών αγορών»!!!

Συνεχίζοντας μάλιστα στην απάντησή του, καρφώνει την ελληνική κυβέρνηση αφού, όπως σημειώνει, «λαμβάνονται υπόψη οι επιλογές της χώρας στην περιβαλλοντική και την ενεργειακή πολιτική».

Εξάλλου, απαντώντας στο επόμενο ερώτημα, γιατί περιορίζεται μόνο η Μονάδα 5 της Μεγαλόπολης, απάντησε ότι, «όταν νέες μονάδες παραγωγής προκαλούν συμφόρηση (δηλαδή έλλειψη επαρκούς δυναμικότητας) στο δίκτυο, αποτελεί συνήθη πρακτική να αναλαμβάνουν οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς την ευθύνη να διευθετήσουν εν όλω ή εν μέρει τις επιπτώσεις της εν λόγω συμφόρησης. Η ευθύνη αυτή συνεπάγεται την καταβολή, εν όλω ή εν μέρει, του κόστους των ενισχύσεων δικτύου που απαιτούνται για τον μετριασμό της συμφόρησης και/ή την αποδοχή προσωρινών περιορισμών δυναμικότητας, όπως στην περίπτωση της μονάδας παραγωγής “Μεγαλόπολη 5”».

Ο υπεύθυνος Ενεργειακής Πολιτικής της Λαϊκής Ενότητας, κ. Θανάσης Πετράκος, σχολιάζοντας την απάντηση του Ευρωπαίου Επιτρόπου προς τον Νίκο Χουντή, τόνισε:

«Ο Επίτροπος Ενέργειας Αρίας Κανιέτε, αποφεύγει να απαντήσει γιατί ο περιορισμός αυτός επιβάλλεται μονομερώς για τη Μονάδα 5 της ΔΕΗ και όχι για τους υπόλοιπους παραγωγούς της Πελοποννήσου και αν αυτό αποτελεί αυτό ευνοϊκή μεταχείριση των ιδιωτών παραγωγών σε βάρος της ΔΕΗ.

Ο ισχυρισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι «Ο εν λόγω περιορισμός ίσχυε ήδη πριν από την έκδοση του ν. 4533/2018» δεν ευσταθεί.

Παρότι  ο κορεσμός στο δίκτυο των 400kV της Πελοποννήσου προϋπήρχε από  το 2008, το 2014 υπεγράφη με τον ΑΔΜΗΕ η Σύμβαση Σύνδεσης της Μονάδας με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με καταχωρημένη ισχύ 811ΜW.

Με  δεδομένο  επίσης ότι η μονάδα του ΑΗΣ Μεγαλόπολης 5 έχει εισφέρει εκατοντάδες ώρες στο δίκτυο πριν την ψήφιση του νόμου με ισχύ μεγαλύτερη των 500MW ενισχύει το αναπάντητο ερώτημα γιατί ο περιορισμός ισχύος που επιβάλλει η έλλειψη δυναμικότητας του δικτύου, επιβάλλεται μονομερώς στη Μονάδα της ΔΕΗ.

Με ισχύ αναφοράς τα 500MW, δεσμεύει τη Μονάδα σε υψηλότερη τιμή υπολογισμού, καθιστώντας την λιγότερη ανταγωνιστική σε σχέση με τις δυνατότητές της και αυξάνοντας το περιθώριο εισόδου των ανταγωνιστών της στο δίκτυο.

Επομένως,  η επιλογή της παραχώρησης των επιπλέον 311MW, που μπορεί τεχνικά να εισφέρει η Μονάδα 5 της Μεγαλόπολης της ΔΕΗ στο Σύστημα, σε οποιονδήποτε άλλο παραγωγό, αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των όρων της ελεύθερης αγοράς, προνομιακή παραχώρηση και παράνομη χρηματοδότηση των υπολοίπων παραγωγών.

Είναι ξεκάθαρο πια ότι, η πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης με τη συνέργεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προάγουν απροκάλυπτα τα συμφέροντα ιδιωτικών επιχειρήσεων σε βάρος της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού και κυρίως των Ελλήνων πολιτών και του περιβάλλοντος.

Έχει έρθει επιτέλους η ώρα να παρέμβει η Δικαιοσύνη».

 

Η πλήρης ερώτηση και απάντηση, έχουν ως εξής:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-003667/2018

προς την Επιτροπή

Άρθρο 130 του Κανονισμού

Nikolaos Chountis (GUE/NGL)

Θέμα: Προνομιακή μεταχείριση ιδιωτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, σε βάρος της ΔΕΗ

Στον νόμο 4533/2018 , όπου θεσπίσθηκε η υποχρέωση δυνατότητας πρόσβασης των ανταγωνιστών της ΔΕΗ στο 40% των εκμεταλλεύσιμων αποθεμάτων λιγνίτη που αυτή κατέχει, αναφέρεται (παρ.10, άρθ.3):

«Από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου επέκτασης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) 400 kV προς την Πελοπόννησο και ιδίως προς τη Μεγαλόπολη σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., η αποδιδόμενη ισχύς της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής υπ’ αριθμ. 5 του ΑΗΣ Β΄ Μεγαλόπολης (Μεγαλόπολη 5) της ΔΕΗ Α.Ε. δεν δύναται να υπερβεί τα 500 MW ανεξαρτήτως της εγκατεστημένης ισχύος αυτού».

Δεδομένου ότι,

Σύμφωνα με το ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ 2018-2027 , η ολοκλήρωση του έργου επέκτασης του ΕΣΜΗΕ  400 kV προς την Πελοπόννησο δεν θα πραγματοποιηθεί πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2019.

Μολονότι η εγκατεστημένη ισχύς της μονάδας Μεγαλόπολη 5 της ΔΕΗ, συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο φυσικό αέριο, είναι 811 MW, με την παραπάνω ρύθμιση θα περιορίζεται στα 500 MW .

Οι εκχωρηθείσες σε ιδιώτες λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολη 3 και Μεγαλόπολη 4, καθαρής ισχύος 255 MW και 256 MW αντίστοιχα, είναι διασφαλισμένο εκ των προτέρων να εισέρχονται στο Σύστημα.

Ερωτάται η Επιτροπή:

Εφόσον η καθυστέρηση της επέκτασης στο δίκτυο 400 kV στην Πελοπόννησο επιβάλλει περιορισμό της ισχύος παραγωγής των Μονάδων, γιατί ο περιορισμός αυτός επιβάλλεται μονομερώς για τη Μονάδα 5 της ΔΕΗ και όχι για τους υπόλοιπους παραγωγούς της Πελοποννήσου; Δεν αποτελεί αυτό ευνοϊκή μεταχείριση των ιδιωτών παραγωγών σε βάρος της ΔΕΗ;

Γιατί, τη στιγμή που στην ΕΕ περιορίζεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, στην Ελλάδα προωθείται η εκχώρηση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε τρίτους και ταυτόχρονα περιορίζεται η παραγωγική ικανότητα μονάδας που χρησιμοποιεί ως καύσιμο φυσικό αέριο;

EL E-003667/2018 Απάντηση του κ. Arias Cañete εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (30.8.2018)

Ο περιορισμός της δυναμικότητας της μονάδας «Μεγαλόπολη 5» στα 500 MW σχετίζεται με την έλλειψη δυναμικότητας στη γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας 400 kV προς την Πελοπόννησο. Ο εν λόγω περιορισμός ίσχυε ήδη πριν από την έκδοση του ν. 4533/2018 .

Στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης δικτύων (ΔΠΑΔ) για την περίοδο 2018-2027 , ο διαχειριστής συστήματος μεταφοράς της Ελλάδας (ΔΣΜ), ΑΔΜΗΕ, προβλέπει ότι η μονάδα «Μεγαλόπολη 5» θα συμμετέχει στην αγορά με την πλήρη εμπορική της δυναμικότητα (811 MW), έπειτα από «δοκιμαστική» περίοδο και την ολοκλήρωση του πρώτου διαδρόμου υψηλής τάσης στην Πελοπόννησο. Εν τω μεταξύ, η κατανομή δυναμικότητας στις μονάδες θα πραγματοποιείται με βάση τη θέση τους στην αξιολογική κατάταξη, άρα με τρόπο που δεν εισάγει διακρίσεις.

Σύμφωνα με το άρθρο 32 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ  («οδηγία περί ηλεκτρικής ενέργειας»), τα κράτη μέλη διασφαλίζουν την εφαρμογή ενός συστήματος για την πρόσβαση τρίτων στο σύστημα μεταφοράς, καθώς και την παροχή πρόσβασης χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών του δικτύου. Στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι οι ΔΣΜ μπορούν να αρνούνται την πρόσβαση λόγω έλλειψης της απαραίτητης δυναμικότητας, υπό την προϋπόθεση δέουσας αιτιολόγησης και ελέγχου από τις ρυθμιστικές αρχές. Επίσης, όταν νέες μονάδες παραγωγής προκαλούν συμφόρηση (δηλαδή έλλειψη επαρκούς δυναμικότητας) στο δίκτυο, αποτελεί συνήθη πρακτική να αναλαμβάνουν οι ΔΣΜ την ευθύνη να διευθετήσουν εν όλω ή εν μέρει τις επιπτώσεις της εν λόγω συμφόρησης. Η ευθύνη αυτή συνεπάγεται την καταβολή, εν όλω ή εν μέρει, του κόστους των ενισχύσεων δικτύου που απαιτούνται για τον μετριασμό της συμφόρησης και/ή την αποδοχή προσωρινών περιορισμών δυναμικότητας, όπως στην περίπτωση της μονάδας παραγωγής «Μεγαλόπολη 5».

Οι λόγοι εκποίησης των μονάδων «Μεγαλόπολη 3» και «Μεγαλόπολη 4» παρατίθενται στην απόφαση της Επιτροπής για την υπόθεση AT.38700 περί παράβασης των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ από την Ελληνική Δημοκρατία, λόγω διακριτικής μεταχείρισης των ανταγωνιστών της Δημόσιας Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ) .

Οι στόχοι της ΕΕ για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές επιδιώκονται με διάφορα μέσα, ενώ στόχος των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ είναι η επίτευξη ανταγωνιστικών αγορών. Ωστόσο, στα προτεινόμενα από την Ελληνική Δημοκρατία διορθωτικά μέτρα στην υπόθεση AT.38700 λαμβάνονται υπόψη οι επιλογές της χώρας στην περιβαλλοντική και την ενεργειακή πολιτική.

Το Γραφείο Τύπου 25.09.2018

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*
*